Mallorca Sejlerferie Spanien

Nødraketter og seks meter høje bølger

sejlads-mallorca

Det havde været et par gyngende dage ombord på båden. Vi var kommet til vestkysten af Mallorca og når vinden kommer fra vest, så bliver der nemt oparbejdet fem meter høje bølger, som vinden driver dem over havet fra Barcalona. Og det var selvfølgelig i sådanne bølger vi var havnet. Både under hele sejladsen i går og idag havde vi kæmpet med bølgerne, som blev kastet ind over båden og skabte en besætning af våde mus.

Hele natten i Sollér havde også været én stor rusjebanetur og nu glædede vi os til at runde spidsen ved Formenter og vende snuden imod vores egen havn, Bonaire, og en stille nat. Vi sad nu alle stille og holdt øje med Formenter, der kom dejligt tættere og tættere på.

Men pludselig i det fjerne kunne vi se noget helt andet. Nødraketter. Det er sådan sejlere imellem at nødraketter svarer til kæmpe SOS tegn, der bliver kastet op på himlen, det betyder et skib i nød – meget nød!

Som den eneste båd i nærheden kæmpede vi os igennem bølgerne, som lige på hjørnet af Formenter, hvor det nødlidende skib lå, bare voksede og voksede. Kan I forestille jer mavefornemmelsen ved at stå på fem meter vippen og kigge ned – så skal du bare kigge op i stedet, op i bølger det kommer væltende ind over din båd.

Da vi kom tættere på kunne vi se at skibet lå og svajede alt for meget fra side til side i de kæmpe bølger. Roret var knækket i stormen viste det sig og uden det kan man ikke styre båden. De drev derfor tættere og tættere ind imod de stejle klipper med Formentor.

Hvad gør man lige i sådan en situation? Og når man kan se, at der sidder to fem årige børn i båden med fødderne stemt oppe imod dørkarmen og gemt bag en madras, så de ikke risikerer at falde i vandet!

Jeg ved faktisk ikke hvor vi fik alt den effektive redningsånd fra. Ingen af os har nogensinde reddet et båd i havsnød i fem meter høje bølger før – nogle af os kan jo ikke engang klare at slå en fisk ihjel!

Men effektive var vi.

Vi fik kastet et reb ud til dem og efter et par forsøg, to faretruende tætte gyngende både og en engelsk pensionist fra den anden båd, der var med at falde i bølgerne, fik vi endelig surret rebet fast i den anden båd.

Så kom det næste problem dog – at være i stand til at bugsere dem væk fra klipperne. Husk på der stadig er de fem-meter-vippen høje bølger og så var den anden sejlbåd endda større end vores. Efter et par timer og et par reb der sprang under anstrengelserne, fik vi dem dog væk fra klipperne. Men det ville have været umuligt for os at få dem hele vejen ind i havn, vi havde ikke flere hele reb tilbage.

Heldigvis, da rebet var knækket for tredje gang, fik vi øje på en orange redningsbåd i det fjerne. Det var kommet for at bjærge sejlbåden ind i havn. Men selv deres professionelle redningsbåd brugte fire timer på at få dem ind og knækkede selv tre metaltorve i forsøget!

Puha, det var altså også nok redningsaktioner for idag! Og min krop har ihvertfald ikke brug for mere adrenalin i det næste lange stykke tid. Men hvor var det godt at vi var der og at man på søen hjælper hinanden! Det kunne de altså godt lære noget af ude på de Københavnske cykelstier!

Da vi sejler videre imod sikker havn, siger far, der er så ikke åndelig, som noget menneske kan være: “Det er altså lidt skrammende, jeg drømte om nødraketter i nat!” Og Anne Dorte fortsatte lige så stille. “Jeg tror altså, at det er min skyld at bølgerne blev så høje, jeg kom til at råbe og drille Thor.” “Ja og så spiste jeg min chokolade istedet for at ofre det til ham”. Vi havde været igang med at læse om Erik den Rødes rejse til Grønland og hans ofringer til Thor. Vi kiggede på hinanden og flækkede af grin over både chokolade ofringer til Thor og alt det absurde i denne dag. I det fjerne kunne vi se den anden båd blive bugseret ind imod sikker havn.

Sejlads-mallorca

solnedgang-mallorca

restaurant-mallorca

Om aftenen holdt vi en rigtig festmiddag. For at fejre at vi var kommet sikkert i havn og fordi det var ved at lakke imod enden af denne helt (for det meste) fantastiske tur. Jeg håber ikke I er blevet afskræmt fra at tage på sejlertur til Mallorca. Vi har nu sejlet rundt i 8 år og dette var første gang med rigtige bølger – resten af tiden er det afslapning, solsejlads og nydelse på højt plan.

Jeg glæder mig allerede igen til næste år!

[osm_map lat=”38.642″ lon=”5.756″ zoom=”6″ width=”100%” height=”450″ marker=”39.98473,3.20703″ marker_name=”wpttemp-red.png” type=”Mapnik”]